Από
πρόχειρους
υπολογισμούς για ένα χιλιόμετρο ενός τμήματος εθνικού δρόμου πλάτους 20
m, το
κόστος για την κατασκευή του ανέρχεται στο ποσό του 8.000.000 ευρώ,
δηλαδή με
απλά λόγια το κόστος κατασκευής είναι 100 ευρώ/m2, αν υπολογίσουμε για
γεφυρώσεις αρδευτικά κλπ ένα διπλάσιο κόστος ανηγμένο σε m2
τροποποιείται
σε… 200 ευρώ/m2.
Αν διπλασιάσουμε το συνολικό κόστος για απρόβλεπτα και διάφορα ειδικά έργα το
συνολικό κόστος τροποποιείται σε 400 ευρώ/m2.
Αυτό σημαίνει ότι
για την κατασκευή ενός χιλιομέτρου απαιτείται κόστος 400 Χ 20 Χ 1.000 = 8.000.000
ευρώ /km.
Επίσης από πρόχειρους υπολογισμούς τα έσοδα σε ετήσια βάση από τις εισπράξεις των διοδίων ανέρχονται σε περίπου 2.177.000.000 ευρώ.
Τα τμήματα του
εθνικού μας δικτύου που μπορούν να ενώσουν ολόκληρη την Ελληνική επικράτεια
είναι :
2. ΚΟΡΙΝΘΟΣ - ΚΑΛΑΜΑΤΑ = 250 km (εισπράξεις 20.000 Χ 8 Χ 366 = 58.000.000 ευρώ)
3. ΠΑΤΡΑ - ΚΑΛΟ ΝΕΡΟ = 150 km (εισπράξεις 20.000 Χ 4 Χ 366 = 30.000.000 ευρώ)
4. ΡΙΟ - ΙΩΑΝΝΙΝΑ = 225 km (εισπράξεις 40.000 Χ 18 Χ 366 = 263.000.000 ευρώ)
5. ΕΓΝΑΝΤΙΑ ( ΙΩΑΝΝΙΝΑ - ΑΛΕΞ/ΛΗ) = 566 km (εισπράξεις 100.000 Χ 6 Χ 366 = 219.000.000
ευρώ)
6. ΑΘΗΝΑ - ΘΕΣ/ΝΙΚΗ = 502 km (εισπράξεις 150.000 Χ 23 Χ 366 = 1.262.000.000 ευρώ)
7. ΛΑΡΙΣΣΑ - ΙΩΑΝΝΙΝΑ = 189 km
8. ΛΑΜΙΑ - ΑΝΤΙΡΙΟ = 170 km
9. ΧΑΝΙΑ - ΑΓΙΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ = 202 km
10. ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ = 45 km (εισπράξεις 200.000 Χ 4 Χ 366 = 235.000.000 ευρώ)
Το συνολικό μήκος
του παραπάνω δικτύου είναι 2.519 km
Αν δεχθούμε ότι
στη χώρα μας τα Ι.Χ. επιβατηγά και φορτηγά που κυκλοφορούν είναι περίπου
8.000.000 με ένα μέσο όρο 200 ευρώ το χρόνο που πληρώνουν για τέλη κυκλοφορίας,
το κράτος εισπράττει 8.000.000 Χ 200 = 1.600.000.000 ευρώ.
Με τους παραπάνω
υπολογισμούς συγκεντρώνονται περίπου 3,77 δίς ευρώ το χρόνο για την «συντήρηση»
των δρόμων.
Αν δεχθούμε ότι
δαπανάται ένα ποσόν περίπου 20% για την συντήρηση και την λειτουργία των
δρόμων, δηλαδή 770.000.000 ευρώ περισσεύουν 3 δίς ευρώ.
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ – ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ :
1. Για την
κατασκευή ολοκλήρου του εθνικού δικτύου εκ του μηδενός απαιτούνται
2.519 Χ 8.000.000 = 20.152.000.000 ευρώ.
2. Με τις παραπάνω
εισπράξεις σε 7 χρόνια έχει ανακατασκευαστεί το εθνικό δίκτυο εξ, ολοκλήρου.
3. Γιατί
σταμάτησαν οι εργασίες συνέχισης των δρόμων και ανακοινώνουν προγράμματα ΕΣΠΑ
για την συνέχιση τους;
4. Γιατί αυξήθηκαν
οι εισφορές στα διόδια;
5. Γιατί με την
κατάργηση διοδίων η χώρα μας πλήρωσε πρόστιμο σε εργολάβους 7.000.000 ευρώ, και
πως υπολογίστηκε η ανταποδοτικότητα;
6. Πόσα χρήματα
έβαλαν οι εργολάβοι για την κατασκευή των οδών που ελέγχουν;
7. Γιατί το κόστος
κατασκευής στην Ελλάδα είναι τριπλάσιο από αυτό των Ευρωπαϊκών χωρών;
8. Ποιος θα
πληρώσει την ζημιά για την κακοτεχνία στο τμήμα ΤΡΙΠΟΛΗ ΜΕΓΑΛΟΠΟΛΗ που δεν
λειτουργεί εδώ και 4 χρόνια και ανέρχεται σε 200 εκατομμύρια ευρώ σαν κόστος
και άλλα 100 εκατ. περίπου από στέρηση εσόδων από τα διόδια, δηλαδή συνολικά
300.000.000 ευρώ.;
9. Πού πήγαν οι
εισπράξεις περίπου 15 δίς ευρώ την τελευταία πενταετία που δεν έχει
κατασκευασθεί ούτε ένα μέτρο δρόμου ενώ αυτές γίνονται κανονικά;
10. Πόσα χρήματα
πρέπει να προσθέσουμε στα παραπάνω που έχουν εισπραχθεί από την Ευρώπη από
εθνικά προγράμματα τύπου ΕΣΠΑ κλπ;
11. Πόσο μήκος
δρόμου έχει κατασκευαστεί τα τελευταία 5 χρόνια και με ποιό κόστος;
Του Τ. Παναγιωτόπουλου (πολ. μηχανικού)
πηγή