Φεστιβάλ προς τιμήν του Διός στην Τουρκία !

Τετάρτη 7 Σεπτεμβρίου 2011

star
Ὁ σῳζόμενος μεγαλοπρεπὴς Βωμὸς τοῦ Διὸς στὰ Γάργαρα 
 (Κιουτσοὺκ Κουγιοῦ), νότια παραφυάδα τοῦ ὀρεινοῦ συγκροτήματος
τῆςἼδης, ὅπου ἐξελίχθηκε ἡ συζυγικὴ σκηνὴ μεταξὺ Δία καὶ Ἥρας, 
ποὺ ἐκτενῶς περιγράφει ὁ Ὅμηρος στὸ Ε τῆς Ἰλιάδος.

Στις 21-23 παρελθόντος Αγούστου πραγματοποιήθηκε Φεστιβλ πρς τιμν το Δις στος γειτονικος δήμους Μπεχράμκαλε (σ.σ. ἀρχαίας αολικς πόλεως σσου) κα Κιουτσοκ Κουγιο (ρχαίας αολικς πόλεως Γάργαρα) τς Τουρκίας, πο βρίσκονται στ τουρκικ παράλια πέναντι π τ Λέσβο. Ατία τς τέλεσης το φεστιβλ στάθηκε τ γεγονς τι στ χωρι ντάτεπε το δήμου Κιουτσοκ Κουγιοπάρχει βωμς το Διός, ποος νάγεται στ χρόνια του Τρωικο πολέμου. Τ φεστιβλ συνδιωργάνωσαν Δήμαρχος Κιουτσοκ Κουγιο κ. Γιουσοφ κσόυ, Δήμαρχος σσου - Μπεχραμκαλ κ. Μρουνλ Σαχν κα πιχειρηματίας κ. Χαλοκ Γιουρντκουράν. π λληνικς πλευρς προσκλήθηκαν κα παρευρέθησαν στν ν λόγ κδήλωση ο Λέσβιοι δήμαρχοι Μανταμάδου κ. Στέφανος ποστόλου κα Καλλονς κ. Γιργος Κυρατζς, καθς κα κπρόσωποι το Πανεπιστημίου Αγαίου. Κατ τ διάρκεια το τριήμερου φεστιβλ πραγματοποιήθηκαν δεξιώσεις κα ξεναγήσεις στος ἀρχαιολογικος χώρους τς περιοχς.
Στ Μουσεο λαιοκομίας «ντάτεπε», πο βρίσκεται στν περιοχ το βωμο το Διός, πευθύνθησαν χαιρετισμο π τος Τούρκους διοργανωτς κα τος λληνες δημάρχους κα πραγματοποιήθηκαν χορευτικς πιδείξεις π τος χορευτικος συλλόγους Μικρασιατν Καλλονς, Μανταμάδου κα γ. Παρασκευς Λέσβου καπ τουρκικ χορευτικ συγκροτήματα. πίσης στν διο χρο γινε παράσταση χοροδράματος π τουρκικ θίασο μ θέμα τος ρχαίους λληνες θεούς. Στ φεστιβλ παρευρέθησαν κτς π λληνες κα πολλο βουλευτές, περιφερειάρχες κα λλοι πίσημοι Τορκοι προσκεκλημένοι καθς καπίσημοι λλων θνικοτήτων, πργμα πού, σύμφωνα μ τος Τούρκους διοργανωτές γινε φικτ λόγ τς παγκόσμιας σύγχρονης διάστασης πο χει ρχαος λληνικς Πολιτισμός.
Παραθέτουμε κολούθως σχολίαστες τς συνεντεύξεις πο μς παραχώρησαν πλληνικς πλευρς ο κ.κ. ποστόλου κα Κυρατζς κα π τουρκικς πλευρς ο δύο ἀπ τος τρες συνδιοργανωτς κ.κ. κσόυ κα Γιουρντκουράν, π τς ποες καταδεικνύεται ατοδήλως διαφορ πόψεων πο πικρατε σήμερα γι τν λληνικ Πολιτισμ στος πίσημους κύκλους λλάδος κα Τουρκίας, πο ντιπροσωπεύθηκαν μ μέλη τους στ πράγματι ραο στ σύλληψη κα πραγματοποίησή του πρωτότυπο ατ φεστιβλ πρς τιμν το μέγιστου θεο τν λλήνων –μι διαφορ πο δυστυχς δν τιμ τν κρατοσα σήμερα στν λλάδα δεολογία τν θυνόντων της.
Á
Οἱ Ἕλληνες δήμαρχοι καὶ οἱ Τοῦρκοι ἐπίσημοι (βουλευτές, 
περιφερειάρχες καὶ δήμαρχοι) σὲ ἀναμνηστικὴ φωτογραφία 
ληφθεῖσα στὸἐπίσημο δεῖπνο ποὺ παρέθεσε ὁ Δῆμος Κιουτσοὺκ
Κουγιοῦ μετὰ τὴ λήξη τοῦ Φεστιβάλ, ὅπου τιμήθηκε ὁ 
«Μητίετα Ζεύς». (Ἡ φωτογραφία αὐτὴ μᾶς παρεχωρήθη
ἀπὸ τὴν ἐφημερίδα τῆς Μυτιλήνης «Ἐμπρός».)


Χ. Γιουρντκουράν: «Εμαι 100% σίγουρος τι λληνικς Πολιτισμς μπορε ν συνενώσ τν σύγχρονο Κόσμο»
ΕΡ.: Κύριε Γιουρντκουράν, θ θελα κατ’ ρχς ν μς πτε πς ξεκίνησαν ο κδηλώσεις πρς τιμν το Διός.
Χ.Γ.: Δήμαρχος τς περιοχς μας (Κιουτσοκ Κουγιο) κ. Γιουσοφ κσόυ μο ζήτησε ν το προτείνω μία δέα γι να φεστιβάλ. γ το πρότεινα ν κάνουμε να φεστιβλ πρς τιμν το Δις κα τν ρχαίων λλήνων θεν, μι πο στν περιοχή μας κα συγκεκριμένα στ θέση ντάτεπε πάρχει βωμς το Δία.
ΕΡ.: βωμς ατς νακαλύφθηκε π νασκαφές; Σ ποιά ποχ χρονολογεται;
Χ.Γ.: βωμς οδέποτε καταχώθηκε κα ταν νέκαθεν γνωστός. πίσημες χρονολογήσεις δν χουν γίνει. Πάντως εναι βέβαιο τι στ θέση ατ ντοπίζεται τ ρος Γάργαρα, που ναφέρεται παρξη βωμο το Δις π τν Στράβωνα κα π’ που ο θεοί, σύμφωνα μ τν λιάδα το μήρου (ραψδία Ε), παρακολουθοσαν τς μάχες το Τρωικο Πολέμου. λλωστε δν πάρχουν λλοι βωμο στν περιοχ ατν κα ο ρχαες περιγραφς ταιριάζουν μ τν ν λόγ τοποθεσία. Τ νδιαφέρον πάντως εναι τι στν βωμ ατν ως τ 1922 λληνες κα Τορκοι διωργάνωναν π κοινο στ μέσα κάθε Αγούστου γιορτές, κατ τς ὁποες ναπέθεταν νθη στν βωμ κα χόρευαν κα τραγουδοσαν. Ο ορτασμο τν Τούρκων γίνονταν πρς τιμν κάποιου «ρντανμπαμπά», πο στ Τούρκικα σημαίνει «Πατέρας τς Σοφίας». Τέτοιοι ορτασμο εναι συνήθιστοι στ σλάμ, καθς στ μουσουλμανικ θρησκεία σπάνια παντον τοπικ θρησκευτικά σύμβολα. Ταυτόχρονα κα μαζ μ τος Τούρκους ο λληνες γιόρταζαν πρς τιμν κάποιου ἀντίστοιχου γίου, το ποίου τ νομα δν χει διασωθ. χοντας λοιπν γνώση ατν τν ορτασμν, πο πρ πολλο χουν σταματήσει, πρότεινα τν ναβίωσή τους στν δήμαρχό μας.
ΕΡ.: Μιλστε μας λίγο γι τν αυτό σας. Σίγουρα πάρχει κάποιος λόγος γι τν ἐπιλογ το δημάρχου ν συμβουλευτ εδικ σς γι τς ν λόγ κδηλώσεις…
Χ.Γ.: Εμαι διοκτήτης ταξιδιωτικο γραφείου στν Κωνσταντινούπολη κα το πρώτου μουσείου λαιοκομίας στν Τουρκία, πο βρίσκεται στ ντάτεπε, πολ κοντ στν βωμό. Στν χρο το μουσείου, πο στεγάζεται σ παλι λαιοτριβεο τ ποο ἀνκε στν λληνικ οκογένεια Τσουκαρέλλη πρν τ 1922, πραγματοποιήθηκε κα μέρος τν κδηλώσεων το φεστιβλ το Διός. Στ κθέματά του συγκαταλέγονται ἀπ σύγχρονα μηχανήματα λαιοκομίας μέχρι ξύλινες πρέσσες τς ρωμαϊκς ποχς κα λληνικο μφορες, πο βρέθηκαν π ψαράδες στν κόλπο το δραμυττίου. Γνώριζα τν στορία τς περιοχς κα γι τν λόγο ατν δήμαρχος ζήτησε τ συμβολή μου. γ μέσως το πρότεινα τν ναβίωση τν γιορτν πρς τιμν το λληνα θεο στ ντάτεπε.
ΕΡ.: Γι ποιό λόγο προτείνατε στν δήμαρχο ατν τν ναβίωση; Θ μπορούσατε ν εχατε προτείνει τιδήποτε λλο.
Χ.Γ.: Λατρεύω τν λλάδα, που κα ταξιδεύω συχνά, κα πίστευα τι μι τέτοια ἀναβίωση θ μποροσε ν συμβάλ καθοριστικ στν προσέγγιση τν δύο λαν μας.

ΕΡ.: Πιστεύετε τι ατ προσέγγιση εναι εκολη πόθεση;
Χ.Γ.: π τν ποχ τς ρχαιότητας ως σήμερα ο κτς το Αγαίου προσφέρονται γι τν προσέγγιση τν λαν λόγ τς γεωγραφίας τους. Εναι δανικο τόποι, που ο λαο μπορον ν συναντηθον κα ν μοιραστον τν πολιτισμ κα τ μπορεύματά τους. ξ λλου, πως ποδεικνύει κα κοιν τέλεση ορτν πλληνες κα Τούρκους στν βωμ το ντάτεπε, χριστιανο κα μουσουλμνοι ζοσαν ερηνικ μαζ μέχρι πρόσφατα. πομένως γιατί ν μν εναι εκολη προσέγγιση;
ΕΡ.: ς τ θέσουμε διαφορετικά. χώρα μας διωργάνωσε τς τελευταες βδομάδες Ὀλυμπιακος γνες. Κύριο στοιχεο τν γώνων ατν εναι τ νθρώπινο μέτρο, πο εναι λλωστε κα βασικ ξία το ρχαιοελληνικο πολιτισμο. Πιστεύετε τι ατ ξία μπορε ν συνενώσ τος λαος το κόσμου κα στς μέρες μας;
Χ.Γ.: Εμαι 100% σίγουρος. Τ ρχαιοελληνικ δανικ δηγον στ λληλοσεβασμ τν πολιτισμν κα γι τν λόγο ατν πρέπει ν ναδεικνύωνται σ κάθε περίπτωση. 
 ΕΡ.: Σς εχαριστομε πολύ.

Τουρκάλα καλλιτέχνις ὑποδύεται τὴν μεγίστη Ἑλληνίδα
θεὰ Ἥρα στὸ χορόδραμαποὺ παρουσιάσθηκε στὸ 
Κιουτσοὺκ Κουλοῦ στὶς 22 Αὐγούστου 2004


Χ.Γ.: Κα γ σς εχαριστ. Θ θελα πίσης ν π π τ εκαιρί, τι δήμαρχος τς σσου κ. Μρουνλ Σαχίν, νας π τος συνδιοργανωτς τν κδηλώσεων γι τν Δία, πρότεινε κατ τ διάρκειά τους τ δημιουργία μις δεύτερης πύλης εσόδου ἀπ τ Λέσβο στν Τουρκία νάμεσα στ Μήθυμνα κα τν σσο, πέρα π τν δη ὑπάρχουσα μεταξ Μυτιλήνης κα Κυδωνιν. Κα ατ εναι σίγουρα κάτι πο θ διευκολύν διαίτερα τ διακίνηση τουριστν, μπορευμάτων λλ κα πολιτιστικν ἀγαθν μεταξ τν λαν μας.

 Τορκος δήμαρχος: «Στν πολιτισμ δν χωρνε οτε ο Μουσουλμνοι οτε ο Χριστιανοί»
ΕΡ.: Κύριε δήμαρχε, πιστεύετε τι τ φεστιβλ πρς τιμν το Δία ταν πιτυχές; Πόσοι νθρωποι παρέστησαν;
ΓΙΟΥΣΟΥΦ ΑΚΤΣΟΫ: ταν πόλυτα πιτυχές. Στς τρες μέρες πο διήρκεσε εχαμε ερύτατη συμμετοχή, μεταξ τν ποίων συμπεριλαμβάνονται ξι βουλευτς κα περιφερειάρχης μας τουλάχιστον 15.000 τομα. κτς τν Τούρκων συμμετεχαν 110 λληνες π τ Λέσβο, βουλευτς κ. Μαφι π τ Κοσσυφοπέδιο μ τρες συνοδούς του κα Ρουμνος δήμαρχος κ. ριστέο μ τ πιτελεο του. πομένως τ φεστιβλ εχε κα διεθν διάσταση πέρα π τ στεν λληνοτουρκική.
ΕΡ.: ντιμετωπίσατε καθόλου ρνητικς ντιδράσεις; Κα ποιά ταν στάση τς κυβέρνησής σας;
Γ.Α.: λοι ο παρευρισκόμενοι μειναν εχαριστημένοι π τ φιλοξενία μας κα δν πρξε καμμία ρνητικ ντίδραση. στάση φ’ τέρου τς κυβέρνησής μας ταν ἰδιαίτερα θετική. ρκε ν σς π τι ο βουλευτς πο παρέστησαν νκαν σ’ λες τς πολιτικς παρατάξεις.
ΕΡ.: Γιατί καλέσατε κα λληνες;
Γ.Α.: λληνες κα Τορκοι χουμε τς διες ρίζες, τ δια θιμα, τς διες παραδόσεις ,τν δια κουζίνα κα κυρίως τν δια καταγωγή. γυνακα μου εναι π τν Κρήτη κα πρν π μερικ χρόνια πο ταξίδεψα στν θήνα, εδα τ δια κριβς πράγματα πο βλέπει κανες κα στν Τουρκία. ν πρεπε μες ο Τορκοι ν διαλέξουμε τος πρώτους νάμεσα στος γείτονές μας, ατο θ ταν ο λληνες.
ΕΡ.: Καλέσατε κα λλους λληνες πισήμους πέρα π τος δημάρχους Καλλονς κα Μανταμάδου;
Γ.Α.: Καλέσαμε τος δημάρχους ννέα δήμων τς Λέσβου, π τος ποίους ἀνταποκρίθηκαν μόνον ο δύο πο ναφέρατε.
ΕΡ.: Μία τελευταία ρώτηση. Ζομε σ μία ποχή, κατ τν ποία χριστιανο κα μουσουλμνοι λληλοσκοτώνονται. Πρόσφατο τραγικ παράδειγμα τ γεγονότα τς σετίας. Πιστεύετε τι ρχαιοελληνικς πολιτισμός, πο εναι πέρα π θρησκεες, χει τ δύναμη ν νών;
Γ.Α.: Ο ρίζες το νεοελληνικο πολιτισμο, το τουρκικο πολιτισμο κα το πολιτισμο λου το σύγχρονου κόσμου εναι κοινές: ρχαος λληνικς Πολιτισμός. Κα σ ατν τν κοιν πολιτισμ δν χωρον οτε μουσουλμνοι οτε χριστιανοί.

Â. ÐÙÓ ÅÉÄÁÍ ÔÉÓ ÃÉÏÑÔÅÓ ÏÉ ÅËËÇÍÅÓ ÄÇÌÁÑ×ÏÉ
Δήμαρχος ποστόλου: «νιωσα δέος κα μηχανία…»
Στ τριήμερο φεστιβλ το τουρκικο Δήμου Κιουτσοκ Κουγιο πρς τιμν το Δία προσκλήθηκε κα παρευρέθηκε μεταξ λλων Δήμαρχος Μανδαμάδου Λέσβου κ. Στέφανος ποστόλου. Σημειωτέον τι περιοχ το Μανδαμάδου γεωγραφικ βρίσκεται κριβς πέναντι π τ Κιουτσοκ Κουγιο, που δεσπόζει, σύμφωνα μ τ Ραψδία Ε τς λιάδας, τρος Γάργαρα, νότια παραφυάδα τς δης. Τ Γάργαρα φιλοξενοσαν τος θεος το λύμπου, ταν παρακολουθοσαν τς μάχες τν θνητν στν Τροία, περιγράφεται δ κτενς π τν μηρο μία συζυγικ σκην μεταξ το Δία, ποπεκαλετο Μητίετα (Σοφς) κα τς ρας, πο διαδραματίστηκε κε. Μιλώντας στν «Δαυλ» Δήμαρχος Μανδαμάδου μεταφέρει τ συναισθήματα πο το προκάλεσαν σα παρακολούθησε στ γείτονα χώρα.
ΕΡ.: Κύριε ποστόλου, πς ασθανθήκατε ς φιλοξενούμενος σ μία ξένη χώρα, στν Τουρκία, που διοργανώνεται πί χρόνια να τήσιο φεστιβλ μ ναφορ στν μέγιστο λληνα θε Δία;
Σ.Α.: Σίγουρα δν μπορ ν π τι νιωσα πολ ραα. Κα ατό, γιατ πγα σ μία περιοχή, που διαπίστωσα πς χρησιμοποιον τ δική μας στορία, κάτι πο μες δν τ κάνουμε. Τ φεστιβλ ατ διοργανώνεται μ φορμ τν παρξη στ μέρη τους νς βωμο το Δία. κε μάλιστα πάρχει ρχαία αολικ πόλις σσος, που ἐντοπίστηκαν κα λλα ρχαιολογικ μνημεα το λληνικο Πολιτισμο στερα ἀπ πολύχρονες νασκαφές.
ΕΡ.: Ποιό ταν τ κλμα το φεστιβάλ, πς τιμήθηκε Δίας;
Σ.Α.: Στ φεστιβλ χρησιμοποιήθηκε Τουρκικ γλσσα. στόσο μ βάση σα μς μετέφρασαν λλ κα πο καταλάβαμε π ατ πο παρακολουθούσαμε, περιλάμβανε ναφορς στν ρχαία λληνικ στορία κα στος ρχαίους λληνες θεούς. Ἀναφορς πο ξεκινοσαν –ν φαντασττε– πρν π τος θεος το Δωδεκαθέου, ἀπ τν ποχ το Κρόνου. Μο κανε μεγάλη ντύπωση τ πλθος κόσμου πο παρευρέθη γι ν παρακολουθήσ τ φεστιβάλ, γεγονς πο φανερώνει τ νδιαφέρον το λαο τς γειτονικς χώρας γι τν λληνικ Πολιτισμό. Καί, λυπμαι πο θ τ π, ντίστοιχο νδιαφέρον δν βλέπουμε ν πάρχ στ δική μας χώρα. νιωσα δέος κα μηχανία μπροστ στ μεγαλεο της δικς μας στορίας, τσι πως τν εδα ν προβάλλεται π ναν ξένο λαό.
ΕΡ.: Πάντως εναι πραγματικ ξιοσημείωτο, δύο διαφορετικούς λαος μ διαφορετικ θρησκεύματα, πο τος φέρνουν ντιμέτωπους, ν τος νών λληνικς Πολιτισμός.

Σ.Α.: Πραγματικ εναι πολ σημαντικ ατ πο συνέβη, λληνικς Πολιτισμς δηλαδ ν φέρν κοντ δύο λαούς, ν τος δέν κα ν καταργ τς ποιες διαφορές. Στεναχωρήθηκα πολύ, γιατ μες ς λληνες ντιμετωπίζουμε δυστυχς θέματα πο χουν ν κάνουν μ τν ρχαία λληνικ στορία, τν λληνικ Πολιτισμ γενικώτερα, μ λάχιστη βαρύτητα. Τ θεωρομε κόμη κα ξεπερασμένα! Πόσοι ἆραγε π μς γνωρίζουν καλ τν ρχαία λληνικ στορία; σως οτε κενοι πο τν χουν σπουδάσει. Ο πόλοιποι, ,τι τος χει πομείνει π τ σχολεο. Διαπιστώνουμε λοιπν τι ο ξένοι τν ναδεικνύουν μ μεγαλύτερο σεβασμό, τν κάνουν σημεο ναφορς κα τν προβάλλουν, τ στιγμ πο μες δν τς δίνουμε σημασία. λληνικς Πολιτισμς μπορε ν νώσ μία λόκληρη νθρωπότητα, τ εδαμε λλωστε κα στος λυμπιακος γνες.
Δήμαρχος Κυρατζς: Φόβητρο ο «θρησκευτικο κύκλοι»
Ο δήμαρχος Καλλονς Λέσβου κ. Γιργος Κυρατζς, πο παρευρέθηκε κα ατς στ φεστιβάλ, κτιμ κα χαρακτηρίζει ς σπουδαία τν πρωτοβουλία τν Τούρκων διοργανωτν, λλ τν δια στιγμ δηλώνει ὅτι δν θ λοποιοσε να ντίστοιχο φεστιβλ πρς τιμν λλήνων θεν στ Λέσβο. Κα ατ γιατ δν θ ταν ποδεκτ «π τν θρησκευτικ κύκλο»! [Σχόλιο: Ξένοι λαο σήμερα, σπαζόμενοι διαφορετικ θρησκεύματα, ἀνακαλύπτουν πς ρχαος λληνικς Πολιτισμς νώνει· στν λλάδα το 2004 κλεγμένοι ταγοί μας φοβονται κόμη τν κλρο;].
«Δ»: Κύριε Κυρατζ, γιατί, πιστεύετε, ο Τορκοι διοργανωτς το συγκεκριμένου φεστιβλ τ φιέρωσαν στν Δία; Τί μπορε ν σημαίν ατό;
Γ.Κ.: Πιστεύω τι ο φίλοι μας ο Τορκοι στόχο χουν τν προβολ το τόπου τους. Θέλουν ν προβάλουν τ μέρη τους· κα λληνικς Πολιτισμς πο πάρχει στν περιοχή τους ποτελε να καλ μέσο προβολς. Τ χειρίζονται πολ ραα, ἐπιδιώκοντας συγχρόνως μ τν προβολ ν πετύχουν τ δημιουργία μις νταλλαγς ἀπόψεων λλ κα μπορίου μεταξ τς χώρας τους κα τν νησιν μας. πως συνέβαινε λλωστε κα τ παλι χρόνια, πο πρχαν ατς ο νταλλαγς κα πο εχαν ὡς στόχο τν εημερία τν δύο λαν.
«Δ»: Γνωρίζουμε μως τι τ συγκεκριμένο φεστιβλ δν ποτελε μόνο κάτι σν «τουριστικ τρραξιόν», διότι διοργανώνεται κάθε χρόνο μ μεγάλη συμμετοχπλο κόσμου ρητς πρς τιμν το «Δία Πατέρα τς Σοφίας». πομένως δν μπορομε ν πομε τι ποσκοπον στ δική τους προβολή.
Γ.Κ.: χετε πόλυτο δίκιο πάνω σ ατό. Δείχνουν σεβασμ γι τν ρχαο πολιτισμό μας. ταν τος ρώτησα ν πιστεύουν οσιαστικ κα χι πιφανειακ στς ξίες πο ντιπροσωπεύονται π τος ρχαίους λληνες θεούς, μο πάντησαν τι μέσα π ατος ναδεικνύεται νας πολιτισμός, πο γι κείνους ποτελε πρότυπο, ἕνα εδος μοντέλου.
«Δ»: Βρισκόμαστε λοιπν μπροστ στ μεγαλεο του λληνικο Πολιτισμο, πο τοποθετε στν κρη τς ποιες συγκρούσεις κα κυρίως θρησκευτικς διαφορς, συνδέοντας δύο διαφορετικος λαούς; ποδέχονται τν δική μας ρχαιότητα κα τν τιμον ναλόγως;
Γ.Κ.: Μ πρόκειται γι να πολιτισμό, πο γι μς ταυτίστηκε μ τν τελειότητα. κενοι εδαν τι ατς πολιτισμς ναπτύχθηκε μέσα π τος θεούς του. Τν ἀποδέχονται κα τ δείχνουν μπράκτως. Στος τουρίστες τ πρτο πργμα πο θ δείξουνε στ σημεο ατ εναι Νας το Δία, πως κα στν σσο Νας τοπόλλωνα. ταν πρα στ χέρια μου τν πρόσκληση κα εδα τι τ φεστιβλ ταν πρς τιμν το Δία, ξαφνιάστηκα. Δν γνώριζα τι γινόταν κάτι τέτοιο στν Τουρκία. Εναι κάτι πρωτόγνωρο, πραγματικά. νταποκρινόμενος στν πρόσκληση κα πηγαίνοντας κε, μο πισήμαναν χαρακτηριστικ τι δν μπορον ν ψηφήσουν τν ἀρχαο πολιτισμό μας.
«Ν δρυθ Σχολ Σαπφος στ Λέσβο»
«Δ»: Γιατί λοιπν π τν πλευρά μας, φόσον μάλιστα χει πανειλημμένως ἐκφραστ κα π τς δυ πλευρς διάθεση γι οσιαστικ συμφιλίωση μεταξ τν δύο λαν, δν συνειδητοποιομε κα δν λαμβάνουμε σοβαρ πόψη τς προοπτικς πο νοίγει ξεκάθαρα μπροστά μας δια μας κληρονομιά, ρχαος Ἑλληνικς Πολιτισμός; Δν νοεται ατ ν τ χουν ντιληφθ κα ν τ προωθον μόνον λλοι λαοί. σες γι παράδειγμα, πέστε μου, στν περιοχή σας, που χετε σημαντικ ρχαιολογικ μνημεα, θ διωργανώνατε να ντίστοιχο φεστιβλ γι τν Δία;
Γ.Κ. Δν ξέρω κατ πόσο να τέτοιο φεστιβλ θ γινόταν ποδεκτ στν λλάδα, δν τ χω σκεφτ. χω σκεφτ μως κάτι λλο, μία φιλοσοφικ σχολ στ Λέσβο μ παγκόσμια μβέλεια. Ν μιμηθομε τ παράδειγμα τς Σαπφος κα τ πόσο πρωτοποριακ πρξε στν ποχή της, δημιουργώντας μία ντίστοιχη σχολή.
«Δ»: Δν καταλαβαίνω μως, γιατί σς προβληματίζει να φεστιβλ πρς τιμν τν ρχαίων θεν.
Γ.Κ.: Πιστεύω πς δν χουμε φτάσει κόμη στ σημεο κενο, πο θ μς πέτρεπε ν διοργανώσουμε να φεστιβλ πρς τιμν τν ρχαίων θεν. Θ χουμε ντονες ἀντιδράσεις π τν θρησκευτικ κύκλο.
«Δ»: Γιατί χουμε ατν τν τάση, ν μπλέκουμε τ θρησκεία σ τέτοια θέματα, πο φορον μεσα στν πολιτισμό μας; Γιατί συγχέουμε διαφορετικς καταστάσεις;
Γ.Κ.: Συμφων τι πρόκειται γι νεξάρτητες καταστάσεις. μως εναι γεγονς τι θ πάρξουν ντιδράσεις.
«Δ»: δ εδαμε τι τ τόλμησαν ο Τορκοι, πο χι μόνο δν ποτελε μέρος το δικο τους πολιτισμο, λλ χουν συνάμα κα διαφορετικ θρησκεία. Κα ο μουσουλμνοι μάλιστα, ς γνωστόν, εναι διαίτερα φανατισμένοι μ τ θρησκεία
τους. μες γιατί δν μπορομε, τί φοβόμαστε;
Γ.Κ.: Δν μο πέρασε π τν νο μου ατ σκέψη, γι ν εμαι ελικρινής· ν διοργανωθ δηλαδ να ντίστοιχο φεστιβλ στ Λέσβο. Τ μόνο πο φαντάστηκα, ὅπως προανέφερα, εναι ατ φιλοσοφικ σχολή, πο θ παναφέρ στν σύγχρονο κόσμο τ ρχαο πνεμα. Μία τέτοια κδήλωση δν θ τν κανα. Θ θελα μως ν γίν κάτι ντίστοιχο γι τ Σαπφώ, τν Πιττακό, τν ρχαία φιλοσοφία γενικώτερα.
«Δ»: Πς σς φάνηκε τ φεστιβάλ, τί συμπεριλάμβανε;
Γ.Κ.: ταν πραγματικ πολ καλή διοργάνωση. πρξε ναφορ σ’ λους τος ἀρχαίους λληνες θεος κα στ τί ντιπροσώπευε καθένας π ατος σ σχέση μ τν δια τ ζωή. Μο κανε ντύπωση μ πόση προσοχ παρακολουθοσαν ο Τορκοι τν παρουσίαση. ταν μο δόθηκε λόγος κα πευθυνόμενος πρς τ τουρκικ κοινό επα πς σα μς χωρίζουν πρέπει ν τ φήσουμε στν κρη κα ν δομε ατ πο μς νώνουν, τ χειροκρότημά τους ταν πολ δυνατό.
«Δ»: πομένως πίσω π ατ τ φεστιβάλ, πο πίκεντρό του ταν ρχαος Ἑλληνικς Πολιτισμός, λειτούργησε κα μία πολιτικ διάσταση;
Γ.Κ.: Βεβαίως πρξε πολιτικ διάσταση. Θέλουν ν εμαστε φίλοι κα ν καταργηθον ο ντιδικίες. Ζητνε τν οσιαστική, χι πιφανειακ συμφιλίωση.
* * *
Συμπληρωματικ ναφέρουμε τι π τν Δήμαρχο το Κουτσούκ Κουγιο κ. Γιουσοφ κτσόυ κα τος πόλοιπους διοργανωτς προσκλήθηκαν ν συμμετάσχουν γι συμμετοχ στ φεστιβλ πρς τιμν το Δία λοι ο δήμαρχοι τς Λέσβου (ννέα τν ριθμό), λλ ο πτά ρνήθηκαν. ποδέχτηκαν πίσης τν πρόσκληση Σύλλογος Μικρασιατν Καλλονς κα τ χορευτικ συγκροτήματα Μανδαμάδου κα γίας Παρασκευς, πο κτέλεσαν παραδοσιακος χορούς__


===============================================
Σημείωση ιστολογίου : Μπορείτε ελεύθερα να αναδημοσιεύσετε όποιο κείμενο θέλετε . Απαραίτητη προϋπόθεση όμως για την αναδημοσίευση κειμένων του ιστολογίου ***ΜΑΚΕΔΩΝ*** , είναι η σαφής αναφορά σ΄αυτό μ΄ενεργό λινκ .
star

0 αναγνώστες άφησαν σχόλιο: