ΙΩΑΝΝΗΣ Ο ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ
Δ. ΥΒΡΕΙΣ ΚΑΤΑ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ
Ο βασικός στόχος των χριστιανών πατέρων είναι η ύβρις, η λασπολογία και ο αναθεματισμός κατά της ελληνικής φιλοσοφίας, των Ελλήνων φιλοσόφων και της ελληνικής σκέψης - αναθεματισμοί και ύβρεις που μέχρι σήμερα εκφωνούνται από τους άμβωνες των ορθόδοξων εκκλησιών κατά των Ελλήνων.
Αυτό, σαν τακτική και σαν νοοτροπία είναι και κατανοητό και επιβεβλημένο από την πλευρά των εκπροσώπων της ασιατικής θρησκείας. Οι ανοησίες και τα παραμύθια των νομάδων της ερήμου, που απευθύνονταν στα κατώτερα συναισθήματα του ανθρώπου, όπως ο φόβος, δεν θα είχαν καμία ελπίδα να ριζώσουν αν πρώτα δεν έφευγε από τη μέση το λαμπρό οικοδόμημα της ελληνικής σκέψης (αυτό που μέχρι σήμερα τυγχάνει θαυμασμού και μελέτης απ'όλους τους σοβαρούς ανθρώπους του πλανήτη). Κι αυτό μπορούσε να γίνει με τη διαβολή, τη συκοφαντία, τη λασπολογία, την ύβρη, τον αναθεματισμό (συνεπικουρούμενους από την καταλληλη ... νομοθετική ρύθμιση των Ρωμαίων αυτοκρατόρων).
Από τα βασικά στελέχη των λασπολόγων και υβριστών του ελληνισμού, ο Ιωάννης ο Χρυσόστομος γεμίζει τα κείμενά του με ύβρεις κατά της ελληνικής φιλοσοφίας και των εκφραστών της, σε κάθε ευκαιρία. Ας ρίξουμε μια ματιά σε μερικές ενδεικτικές σκέψεις του Σύριου χριστιανού σχετικά με την ελληνική φιλοσοφία:
Ο Χρυσόστομος λοιπόν λέει για την ελληνική φιλοσοφία πως είναι:
άθλια:
"Αισχυνέσθωσαν τοινυν Ελληνες, εγκαλυπτέσθωσαν και καταδυέσθωσαν επί τους αυτών φιλοσόφους και τη πάσης μωρίας αθλιωτέραν αυτών φιλοσοφία" (Εις τους Ανδριάντας, λόγος ιθ΄)
καταγέλαστη και μωρή:
"Λήρος (=μωρολογία) ταύτα και γέλως και μωρίας ελληνικής ρήματα (Εις τον μακάριον Βαβύλαν, κατά Ιουλιανού και προς Ελληνας)
προϊόν αποβλάκωσης:
"Ταύτα ουν εννοήσαντες και την άνοιαν (βλακεία) και παραπληξίαν (αποβλάκωση) των Ελλήνων" (Εις τον πτωχόν Λάζαρον, λόγος ε΄)
ανοησίες:
"Φλυαρίες και γελοιότητες είναι όλα αυτά της Eλληνικής φιλοσοφίας (Εις μακάριον Βαβύλα)
δαιμονική απάτη:
(Ο Βαβύλας) κατέλυσε του δαίμονος την ισχύν, διήλεγξεν την των Ελλήνων απάτην" (Εις τον Μακάριον Βαβύλαν, κατά Ιουλιανού και προς Ελληνας).
Ε. ΥΒΡΕΙΣ ΚΑΤΑ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΦΙΛΟΣΟΦΩΝ
Στους Ελληνες φιλοσόφους και ιδιαίτερα στον Πλάτωνα και τον Πυθαγόρα, αυτούς τους αέναους γίγαντες του παγκόσμιου πνεύματος, ο Σύριος χριστιανός, κήρυκας των ανοησιών που γεννήθηκαν στη φαντασία των νομάδων της ερήμου, πετάει όση λάσπη και ακαθαρσίες μπορεί να γεννήσει ο αρρωστημένος ανθελληνισμός του, αποδεικνύοντας πως μάλλον τα υλικά αυτά αποτελούν τμήμα της φύσης του...
Ετσι, οι Ελληνες φιλόσοφοι χαρακτηρίζονται από τον εν λόγω χριστιανό:
μωρολόγοι και μικρόψυχοι:
"τον των Ελλήνων δείξαι λήρον και την παρ'αυτούς φιλοσόφων μικροψυχία" (Εις τους Ανδριάντας, ομιλία ιζ΄)
"Πού νυν της Ελλάδος ο τύφος (=αλαζονεία); Πού των Αθηνών το όνομα; Πού των φιλοσόφων ο λήρος (=μωρολογία);" (Υπόμνημα εις τας Πράξεις των Αποστόλων, ομιλία δ΄)
βρωμεροί σαν τάφοι:
"Αν δεις το εσωτερικό (των φιλοσόφων) στάχτη και σκόνη και τίποτε υγιές, αλλά είναι σαν τάφος ανοιχτός το λαρύγγι τους, γεμάτο ακαθαρσίες και πύον. Και οι φιλοσοφίες τους γεμάτες σκουλήκια" (Υπόμνημα εις τον Αγ. Ιωάννη τον Ευαγγελιστή, ομιλία ί)
κυνικά καθάρματα, αθλιότεροι από τα σκυλιά:
"Πού νυν εισί οι τους τρίβωνας αναβεβλημένοι, και βαθύν γένειον δεικνύοντες και ρόπαλα τη δεξιά φέροντες, οι των έξωθεν φιλόσοφοι, τα κυνικά καθάρματα, οι των επιτραπεζίων κυνών αθλιώτερον διακείμενοι, και γαστρός ένεκεν πάντα ποιούντες;" (Εις τους Ανδριάντας, ομιλία ιζ΄)
Οι φιλόσοφοι των Ελλήνων αποτελούν (κατά τον Σύριο χριστιανό) "συμμορία")
"ένθα το παλαιόν εφιλοσόφουν οι της Eλληνικής συμμορίας άπαντες (ό.π. ομιλία β΄).
Ενώ ο Πλάτωνας αναφέρεται ως "αγόμενος", "περιφερόμενος" και γεμάτος "κομπορρημοσύνη":
"Ο δε παρ'αυτοίς αγόμενος και περιφερόμενος Πλάτων, τρίτον εις Σικελίαν ελθών μετά του κόμπου των ρημάτων εκείνων" (Ερμηνεία εις την προς Ρωμαίους επιστολήν, ομιλία β΄)
Ο Ελληνισμός χαρακτηρίζεται ως "κατάσχων τας ψυχάς":
"Ο μεν γαρ Ελληνισμός πανταχού της γης και των απάντων ανθρώπων ψυχάς κατασχών, ούτως ύστερον μετά την τοσαύτην ισχύν και την επίδοσιν, υπό της του χριστού κατελύθη δυνάμεως" (Εις τον μακάριον Βαβύλαν, κατά Ιουλιανού και προς Ελληνας).
Στο ίδιο πνεύμα, η Ελλάδα αποκαλείται "βάρβαρη" (σε αντίθεση προφανώς με τον υπέρλαμπρο πολιτισμό των ... νομάδων που ζούσαν σε στύλους και τρώγανε ... ακρίδες)
"Πού νυν οι σοφοί των Ελλήνων, οι τους βαθείς πώγωνας έλκοντας και τας εξωμίδας αναβεβλημένοι και τα μεγάλα φυσώντες; Την Ελλάδαν την βάρβαρην πάσαν ο σκηνοποιός επέστρεψε" (Ερμηνεία εις την προς Ρωμαίους επιστολήν, ομιλία β΄)
(Συντακτης του κειμενου ειναι ο εκπαιδευτκος Κωνσταντινος Θεοδωριδης)
Αρχική σελίδα
0 αναγνώστες άφησαν σχόλιο:
Δημοσίευση σχολίου